株主優待の導入が株価に与える影響
要約
本研究では、1998年から2005年の期間に株主優待を導入した187社をサンプルとして、株主優待の導入が、株式の流動性や株価に与える影響を検証した。株主優待は小口株主に有利な制度である。株式優待を導入する企業の目的は、代表的な小口株主である個人投資家に自社をアピールすることであると考えられる。実証研究の結果、株主優待の導入を発表した企業の個人株主数は増加し、株式の流動性指標が向上していることが確認された。また、株主優待の導入を発表した企業の株価は有意に上昇しており、株主数の増加や流動性の向上が株価に好影響を与えていることが分かった。本研究の結果は、株主優待の導入により、個人投資家の注目度が高まり、株式流動性が向上した結果、株価が上昇するという仮説を支持している。
Complimentary tickets (or complimentary gifts) for shareholders have been very popular among Japanese firms. It is often pointed put that small individual shareholders prefer complimentary tickets than large institutional investors do. By using a 187 sample of Japanese firms that introduced complimentary tickets from 1998 to 2005、 we investigate how an introduction of a complimentary ticket affects the stock price of a firm. We find that、 on average、 the stock price significantly increases just following an announcement of the introduction. We also find that the stock price appreciation is positively related to an increase of the number of individual shareholders and an increase of the liquidity of the stock.
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砂川伸幸 鈴木健嗣 |
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