製品原価計算の設計原理:探索的研究
要約
本論文の目的は,工場や事業所の製品原価計算について,その実態を明らかにすることである。管理会計教育における製品原価計算の割合は依然として大きいにもかかわらず,近年,この領域が研究者によって研究されることは少なくなってしまった。そこで本論文は,規範的な議論ではなく,実証的かつ経験的な方法によって製品原価計算の利用目的と設計原理を探求する。探索的因子分析の結果,製品原価計算の5つの利用目的が明らかとなった。また,これらの利用目的と技術変数などが,製品原価の範囲,総合/個別原価計算の選択,原価情報の報告相手,といった設計要素に影響を与えることが明らかとなった。
<キーワード> 製品原価計算,探索的研究,製品原価の範囲,総合原価計算,個別原価計算
The purpose of this paper is to investigate functions and the design of product costing in factories by empirical method. Although product costing still occupies the large proportion of the education, management accounting researchers have not analyzed this area so much. Then, this paper explores various elements of product costing, using not normative methodology but positive and empirical methodology. Analyzed by exploratory factor analysis, we found five functions of product costing. And these functions and some contingencies effect significantly on the scope of product cost, the selection of process or job costing, and the selection of who to be reported.
Key Words
product costing, exploratory study, scope of product cost, process costing, job costing
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新井康平 加登豊 坂口順也 田中政旭 |
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